Tänkte bara...

...lägga ut lite bilder som fastnat i mobilen under några av turerna.
image42
Sämre utsikt från kontoret går väl att ordna...

image43
En anledning till min konstanta träningsvärk i magen under Blg-turen stavas Jonsson...

image44
Mysig säng väntade på mig på Hotell Balder i Borlänge...

image45
En Y31:a stod vid Blg-stallet och väntade... Ovanlig syn för en Norrbottning...

image46
Som sagt, utsikten från "Kontorsfönstret" är inte så illa...

image47
Kul va? Läs på Stenas slogan på sidan av TMZ:an... känns inte så miljövänligt att åka land och rike runt med en skitig gammal dieselhärka när det finns renare lok att köra med...

image48
Gissa vem som var "Chipleader"...? Jonas försöker dränka sina nederlag i poker med lite bira...

image49
Vilka bar ansvaret för detta??? Ja... företagets namn är detsamma som en Trojansk fältherres...

Har ytterligare fler bilder som kan visas på allmän begäran, men som inte lämpar sig väl för bloggpublicering.

/Daniel

Kul grej

Rensade runt lite i min dator, vete sjutton vars jag hittade låten, men nu i efterhand så kan man konstatera att den har ett visst samband med utbildningen iallafall ;o)

Den är värdelöst dålig, jag vet, men tyckte iallafall att jag måste lägga ut en länk till den här.

http://www.silverpilarna.se/martin/sound/75ton.mp3

/Martin L

Schkåne-tripp.



Tillbringade påsken med en multipel-T44-färd till Malmö och Trelleborg.
Denna märkliga rörelseform uppenbarade sig i Malmö. Växling, vut eller tåg? :o
En stund senare inträffade en urspårning med denna annorlunda rörelseform, mycket intressant att beskåda.. ;)



Trelleborg visade sig i allafall från sin vackraste sida.
Lätt bäst läge på den bangården med en egen strand å allt! :)

En vecka kvar nu allihopa! Sen tillbaks till skolbänken igen.
Någon fler som redan längtar efter nästa lia??

Jag har det iallafall jättebra i Nässjö och det är verkligen jätteroligt att åka till "jobbet" även fast man ska iväg på mastiga 36h-skift!

Lev livet så ses vi i framtiden! //Therese

Rapport från Långsele

Jag tror jag talar för oss alla när jag säger att Långsele faktiskt är riktigt bra! Trevligt folk, bra handledare, billigt boende och bra träningsmöjligheter! Vi fem som fått äran att vara i Långsele har väl överlag haft det bra än så länge. Kankse hade väl Rickard och Henrik kunnat ha det bättre eftersom första veckan bara var rena växlingsturer med 3-T. Chefen där var dock förstående och hjälpte boysen att få köra lite med Hektor. Samma chef har även lånat ut en TV åt oss... snacka om lyx när fem manliga män sitter och trängs framför 14" för att se lite fotboll...

Själv har jag haft det bra! Har hunnit vara med om en del vajsing och enligt handledaren verkar det som om ett helt års strul har klämt in sig under en och samma vecka. Bra för mig!!! Kom åkandes från Åg hem mot Lsl när det började lysa "Term ö-laddning komp." Bara att stanna, kvittera och köra vidare. Dock visade sig detta som något permanent och redan efter någon kilometer så tändes den igen. Stanna, kvittera ringa Hallsberg och åka vidare. Hallsberg skulle återkomma och 15 minuter senare när de ringde upp igen så hade vi råkat ut för skiten  5 gånger till... I Ragunda mötte vi ett ståltåg som fick byta ett lok med så hemresan gick bra och vi lyckades ändå med bedriften att bli en halvtimme tidig. Det berodde väl mest på att vi redan var två timmar tidiga från Åg...

Nästa skojjiga sak var på nedsättningssträckan mellan Hörnsjö och "Vad fan stationen nu hette"... där lyckas vi få ett BF3 från en balisgrupp som skulle vara helt ur spel... jaja... det gick bra att köra med tre streck till vännäs också, där vi för den delen fick upp 40 i förindikatorn vid infarten.

Mer skoj! Vid norra skyddssektionen vid Bräcke så gjorde jag precis enligt handhavande, lade pådraget till noll innan jag gick över från uppspåret till nedspåret trycker ner tidbromsventilen och mitt under skyddsektionen så lyser indikeringstavlan upp som en julgran och ATC:n skriker som om den blev våldtagen... Rullar bort från från skyddsektionen och bromsar fast oss där. Går in i maskinrummet där halva säkringsskåpet har löst ur... Kliar mig i skallen, återställer säkringarna, startar om ATC:n efter att ha läst av felkoden. Frågar min handledare vad jag gjorde för fel? Svaret blev inget! Jag gjorde inget fel. Han kollade mig hela tiden och såg att jag gjorde allt helt rätt... bara att inse att "shit happens"... Nåja, det var tur att man hade handledaren med sig. Hade varit mindre kul om en sådan där sak skett när man sitter ensam på sina första egna turer. Lätt att stressa iväg när ATC:n skriker så...

Kul också att jag får förtroendet att tala med fjärren själv också. Får ringa alla samtal och jag inser nu att jag ska byta efternamn! ...till Ask!!! Hur svårt är det att stava till Carnudd??? C-A-R-N-U-D-D???

Ha det alla där ute!!!

"STANNA, för h-vete!!!!!!!!!!!" skrek handledaren

Dagen började med att hämta ut samma lok som vi hade dagen innan och konstaterade att verkstan tyckte att hjulskadorna inte var någon fara så vi fick köra på som vanligt, dock med en massa buller i loken.
Efter att vi hittat loken visar det sig att det står andra lok ivägen, så vi tänkte istället åka ut bakvägen från lokstallet i Luleå, detta gillade inte Tkl, men han gav med sig tillslut. Väl framme vid växlingsdvärgen för utfarten visar det sig att ett malmtåg behagade parkera framför oss en stund, så det vart bara att vänta. Sen till vagnarna och koppla och bromsprova.

Klart för avgång mot Boden och sitta och hålla tummarna att vi inte blir stoppade i Sunderbyn för hjulskada, vilket vi mot all förmodan lyckades klara oss utan.
I Boden kopplades fler vagnar till och en halvtimme sen så gick färden vidare mot Älvsbyn och tillkoppling av fler vagnar. Väl framme i Älvsbyn visar det sig att en av dom tre vagnarna som vi skulle ha därifrån var skadad så det vart bara att räkna om uppgiften.

Färden fortsätter i det bullriga loket, men allt funkar som det skall. Väl framme i Bastuträsk så är en nedsättning till 70km/h och detta håller vi med marginal.
I södra utfarten vid triangelspåret söderut, 10meter kvar till mellansignalen, skriker handledaren "STANNA, för h-vete", signaljävulen "Bst 3/7" slog om till "Stopp", och då höll jag just på att accellerera. ATC:n hinner självklart nödbromsa och vi glider förbi med c:a 150meter och passerar den växeln som signalen bl.a. är till för att skydda. Som tur var så låg den rätt och utfarsignalen efter visade "Kör".
Snabbt ringa fjärren och fråga vad som hänt. Fjärren visste lika mycket som vi, men vi fick iallafall passera signalen i stopp enligt §70.

Det visade sig att givaren i växeln som skall tala om för systemet att den är i kontroll inte gillade blidan som blivit och vibrationerna i spåret fick den att ge upp och slå om signalen.
Sen gick dock allt bra vidare till Vännäs.

/Martin L (hemma efter att förbrukat 10ton anedralin)

Nu händer saker för mig

Först så var mitt tåg försenat till Vännäs med c:a 1 timme, sen skulle vi ha en T44 i aktern som skulle följa med till Träskholm för att hänta en skadad timmervagn till Vännäs. Sen när vi kommer till den fiktiva försignalen till Brännberg L4 så blir det ett Balisfel BF2 med felkod 425. Sen när vi kommer vidare till Sunderbyn så larmar självklart hjulskadedetektorn och fjärren ringer och säger hjulskada på axel 1 vänster varning, axel 1 höger lågnivå, axel 7 vänster högnivå och axel 8 höger lågnivå. Så det blev stopp i Gammelstad för syning. Sen vidare in till Luleå och ringa Hallsberg.

Nu skall jag lägga mig och sova och hoppas att den f-bannade detektorn i Sunderbyn exploderar då den mest ger falsklarm så ovanstående larm inte kunde synas på hjulen.

/Martin L 080402 kl. 00:33

RSS 2.0