Mellandagsstök

Sitter hemma och stökar med bromsläran, inte det roligaste. Jag menar, om man vill köra fort så är ju bromsen bara till besvär... ;o)

Skämt åt sido. Pluggar som bara den, har gett mig den på att jag skall kunna detta.

Sen får man väl kontra med en bild mot det som Daniel visade:



"Lite" äldre än IORE. Ni som kommerihåg det gråa loket i Karlsvik när vi var på museet och tittade, det är förarhytten i det loket från 1914, dragigt och kallt med en träpall att sitta på. Förarna har nog det bättre idag, så dom skall nog inte klaga på att dom får gå runt när dom lossar på SSAB.

Ha de så bra allihopa och drick inte för lite eller för mycket på nyår. Själv skall jag till ngra grannar och fira nyåret med att bada tunna, dricka champange och öl samt självklart äta gott. Och ni som vet vem jag är, så har ni gissat rätt, det blir älgkött, närmare bestämt Tacos på älgfärs.

Gott Nytt (sp)År

/Martin L

Jul, jul, strålande jul...

Fan heller att man tänkte prata om jul! Jag tänkte lägga upp en fin bild innifrån ett IORE-lok då vi höll på växla in skiten på järnverket. Snacka om "snålvariant" av lossningsstation. Ute på Sandskär, nere vid malmhamn, går tågen runt på en fin slinga och kör enkelt över lossningsplatsen där lokföraren aldrig behöver göra en massa tramsiga rundgångar med loket. Allt flyter på i en rörelse!

Här har SSAB snålat och byggt lossningen utan att man kan gå igenom den med ett lok. För att lossa där kör man förbi för att sedan backa in i lossningen. När 13 vagnar har lossats så har hela tåget passerat den växel som behövs för att komma runt hela lossningen för att kunna koppla på loket i andra änden och dra ut vagnarna. Till detta behövs då en växlare som då också blir växlingsledare och signalgivare. Föraren behöver bara pilla sig i naveln och göra som det sägs. Gissa vad jag vill göra då jag har pluggat klart???



Plugga hårt på bromsen nu kamrater och gott nytt år på er!

/Daniel


Hälsningar från Boden

Äntligen får jag skriva lite jag med :).
Idag är sista dagen hos Green Cargo i Boden, nu är jag bara hemma en snabbis på "middag" i ca två timmar ;). Ska strax bege mig tillbaka för sista rycket. Vi slutar vid 21-tiden ikväll.
Som många har förstått så har jag verkligen fått lära mig konsten att dricka kaffe, aah, denna ljuvliga dryck, min mage är säkert nöjd, haha. Skämtåsido.
Visst har det varit väldigt lugnt vissa dagar, men vi har ändå fått se en hel del och fått vara med när det har jävlats, vilket har varit väldigt lärorikt.
Nu ska jag njuta av julbord och glögg och bara koppla av, sen får man ta sig i kragen och bläddra lite i säon och ladda inför kommande bromsprov, ni har väl inte glömt?
:)
Kram och ha nu en riktigt skön jul allihopa
// Maria

image7

Sista dan på LIA1

I morgon så är sista dan på LIA1. Vi på TGOJ i Ptå har haft riktigt trevlig här. Trevliga och roliga medarbetare, hyfsat mycket växling som har varit både lärorik och jobbig då mycket är ute på Kappa där det nästan jämt blåser och är kallare än inne på bangården. Dessutom långa långsamma svängar till Haraholmen, inkl. en c:a 6 km lång raksträcka med ett gäng övergångar där bilar, lastbilar, fyrhjulingar & skotrar kör som galningar och tror att dom är större och mer stryktåligare än tåget.

Men trots detta har allt varit roligt. Vi har dessutom fått till viss del deltaga i arbetet och provat på att koppla ihop och av vagnar, samt gått med och synat tåg, bromsprovat m.m.

Ett stort tack till TGOJ i Piteå för att ni har tagit väl hand om oss och vi hoppas att vi ses framöver, både när vi kommer på våra åklior och sen när vi börjar jobba som förare.

/Martin L

P.S. Det har blivit en hel del luncher med älgkött. D.S.

Jullov

Sista skiftet är avklarat och nu väntar två veckor med svineri och otukt  =)

Ska sammanfatta lite av det jag lärt mig under de här två veckorna. Det rent teoretiska har man ju sedan tidigare, så det mesta var mer eller mindre självklart redan. Men små knep och tips har man fått hur många som helst av. Det tackar vi för.
Men med tanke på att vi inte fick vara delaktiga i själva arbetet så förhindrar ju det ganska mycket. Men överlag var det sjukt roliga två veckor hos GC i Piteå.

Man har redan börjat längta till nästa LIA-period. Men dit är det fortfarande ett par pendlingsmil kvar tråkigt nog.

Blir en kortis det här, för undertecknad måste kasta ihop nån form av mat. Kanske älgfärs, inspirerad av Mr. Långström =P

Nu får ni ha en god jul och allt det där. Och ät inte ihjäl er under julmiddagarna!!

Ha't bra, heeeej!

/Lindgren

Bilder från Ptå

Mina försök att få dråpliga bilder på praktikantkamraterna idag gick åt skogen så det blev bara vettiga istället (fast veckan är inte slut än) ;o)

Men jag lyckades få bild på Petra in action.

   
 
/Martin L

Då var man åter efter helgen...

...och skall hänga och flänga på eftermiddagen i Ptå. Skall under dagen försöka få några dråpliga bilder på mina klasskamrater här, men dom verkar vara duktiga på att hålla sig undan från mig då jag har kameran med mig, så jag får väl tills vidare lägga upp en bild på mig från första dagen.

image2

/Martin L

LIA från Luleå och Green Cargo

Så! Äntligen blev det dags för mig att få komma ut på LIA:n och få testa lite av det vi läst om. Jättespännande kan man lugnt säga. Ganska mycket att göra faktiskt i Luleå med omnejd. Började 05:00 med att åka ut till uddebo för att hämta tomma gasolvagnar och ställa nya vid lastbilsdepån. Därefter snabbt vidare till Svartön för att hämta några vagnar som skulle till Notviken och rep. Givetvis fick vi order om att dra med en rödlappad vagn med hjulplatta "modell större". När vi så drar iväg, efter lite annat växlingsarbete, dröjer det inte länge förren TKL ringer och undrar vad f-n som händer eftersom det smattrat så förbannat att det blev "storlarm".

Bara att lämna av vagnen i Notviken och invänta avsyningen som de var tvugna att göra. Nåja, gubbarna på Banverket är ganska rappa så vi stod bara i 10 minuter innan vi fick åka vidare mot Gammelstad och lämna in några vagnar hos Gargo Net. Snabb sväng ner till Storheden för att julshoppa... nee, vi hämtade en Laaeilprss 931 med en otroligt elak och bråkig presseningshuv som bara inte ville stänga sig med mindre än våld i grövsta laget. Upp igen till Gargo Net för att växla ur några rep.vagnar och därmed spärra av en vägskyddsanläggning i 20-25 minuter. Efter ett tag ringer fjärren och undrar vad som är fel eftersom vägskyddsanläggning varit igång så länge. Nejdå, inget fel, bara rutinerade växlare som inte vill låta onödig tid gå till spillo genom att öppna och stänga vägskydd stup i ett.

Direkt till Notviken igen, lämna rep.vagnar och ta med repade och klara vagnar. ÄNTLIGEN dags för mat. Klockan har hunnit bli 10:30 så magen skrek efter lite föda. En snabb matrast och en kaffe och lite TV på det så gjorde vi sedan det sista rycket för att kunna växla ur oss själva 12:20.

Detta var tydligen den "softa" dagen enligt min handledare. Ska bli kul att ta nattpassen sedan, men först ska jag jobba 13-21 i morgon för att få se vad som kan ske då när alla konflikter och krockar med Veolia kommer in. D.v.s. då tågspåren är mindre tillgängliga.

Förresten, det var +4 idag och kopplen gick att skruva såååå fint. Inge trilsk här inte! Skulle inte bli förvånad om någon av mina nätter kommer att bli -15 och underkylt regn, bara för att det ska få jävlas lite i alla fall...:D Det enda som jävlades idag var en borttappad vagn. Den vi skulle hitta på spår 28 fanns där ej och ingen annanstans heller. Problemet var enkelt. Vagnen fanns inte ens i Norrbotten, den var kvar i Umeå och hade växlats ur där, utan att rapporteras in i systemet.

Vi hörs!!!

/Daniel

LIA Rapportering

Jaha kära vänner! Det här blir min officiella debut i bloggvärlden..kan erkänna att jag var en stolt oskuld i ämnet ända fram till idag. Jag minns såväl när bloggandet blev så jäkla stort. Då hatade jag det. Mycket.
Men nu har det vuxit ifrån mig så jag ska göra ett tafatt försök att baka ihop ett inlägg.

Som de flesta av er förhoppningsvis förstår så är jag ute på fältet och agerar bangårdsneger i ytterligare en vecka. Det är bra mycket roligare än att sitta i skolan och få träsmak i arslet kan jag lova. Det började lysande för min del. Ledig måndag-tisdag. Sen på onsdag 05:30 började allvaret. Hade klätt upp mig som en michelingubbe-light eftersom det var kallt som f-n. Men vi som fick LIA hos Green Cargo blev lovade arbetskläder av dem. Tror ni jag fick det?
Rätt gissat...van Helsing (Min handledare, red:s anm) hittade en gammal SJ-jacka från mitten på 20-talet som jag fick skutta runt i. Nåväl, det fick väl duga tänkte jag.

Sen började han berätta lite om vad de sysslar med...och det var inte mycket. De drar iväg till SCA direkt på morgonen och växlar runt vagnar i 2-2½ timme innan de åker tillbaka till kontoret igen. Sen sitter de och dricker kaffe och ljuger i X antal timmar innan de drar ut till SCA ytterligare en gång. Det tar runt en timme och sen är det kväll.

En glad överraskning fick jag när vi skulle hem från SCA. Då säger Helsing åt mig att jag fick köra tillbaka...
Som en liten pojke på julafton satte jag mig och började lite trevande föra maskineriet framåt. Och under tiden fick jag noggranna instruktioner för hur jag skulle göra med broms och vägövergångar och dylikt. Så det blev en ganska behaglig resa tillbaka. Väl tillbaka på kontoret står Iggström i fikarummet och ska kolla hur det går för mig. Vi satt och surrade ett par minuter. Sen dyker både Maria och Thai-Lelle upp där. Va?? Det visade sig att dessa två hade varit på utflykt i Älvsbyn och sen in till Piteå.

Dag två blev i stort sett identisk med dag 1. SKillnaden var att jag inte fick köra tillbaka, hehe. Däremot kollade vi lite på hur bromsregulatorn funkar och sen lärde Helsing mig tekniken man bör bruka när man kopplar ihop vagnar. Så det var inga som helst problem.

Nu har jag tagit helg. Ska avnjuta årets första julbord på söndag innan jag återgår till arbetet på måndag 05:30.

/Mattias L

Kallt

Här i Piteå drar det ganska bra kring öronen när man pendlar mellan bangården och Kappa. Man känner sig ganska väderbiten och ändå har inte första veckan gått ännu. Själv känner jag mer och mer att bitar börjar falla på plats. Och det känns toppen.

Jag och Nisse (handledare) stod vid ett tågset idag, plötsligt visar han handsignalen för "Lägg om växel" åt mig och jag tittar på honom med stora ögon och säger "Menar du att jag ska göra det?" Han skrattar åt mig och säger "JA!". Han är bra, Nisse. Riktigt trevlig och har rejält med tålamod. Eller ja, alla är ju trevliga.

I tisdags tyckte Nisse att det var dags för mig att lära mig hoppa på och av loket i rullning. Lättare sagt än gjort, iallafall för mig som är lite klantig :) När jag skulle upp på loket som rullade sakta lyckades jag på nått konstigt, märkligt (!) vis trycka in nödstoppet (och att tillägga så hade Nisse redan tryckt nödstoppet 2 gånger tidigare) När jag sen skulle av loket i rullning hade jag fått information om att man inte skulle hoppa ut jämnfota, eller gå ut baklänges. Logiskt tänkte jag, och gick ner till nedersta steget. Gissa vad jag gör, joo, hoppar ut JÄMNFOTA! Nästa gång gör jag samma sak. Då påpekar Nisse att om jag fortsätter göra så kommer jag nog förmodligen att stuka fötterna eller bryta nått ben. Hoppar upp en tredje gång, och går av loket precis som man ska. Helnöjd tittar jag på Nisse som ler och säger "Tredje gången gillt".

Som ni kanske förstår så var dagen ordspråk: Alla goda (eller onda) ting är TRE.

Framåt kvällen for vi och skulle lämna tomvagnar till Haraholmen, 6-7 km i 30 km/tim. När vi skulle därifrån var det min tur att koppla ihop vagnar med lok. Det var kallt, jag hade stora klumpiga vantar och kopplet kändes extra tungt. T.om luftslangarna var jobbiga att få ihop. Men nu kan jag det :) Det är verkligen ett stort plus att vara ute och pyssla med växling när det är vinter och kallt, då får man ju vara med om alla jävligheters jävligheter. Men det är bra att man inser att allt inte hela tiden går på räls *skratt*

Ju mer tiden går, desto mer se jag fram emot jobbet som lokförare. Visst är det roligt?! Läste att Daniel bara går och väntar på att få komma ut på LIA:n, men du vet, den som väntar på nått gott..

Jag återkommer, hoppas alla har det toppen, för det har jag...
/Petra

Denna eviga längtan...

Sååååå... tiden går och inget händer känns det som. Man läser hur Martin, Petra och Maria har det på sin LIA och själv vet man att man kommer att få testa det under vecka 51. Fan så sakta tiden går nu...

Ska ringa Henrik idag och höra hur det är och om det är mycket att göra. Ska även ringa handledaren och presentera mig närmare under dagen eller morgondagen.

Har idag lagt upp lite länkar och så för den som vill läsa lite om järnvägen.

God Jul och grått nytt hår!!!

/Daniel

*Edit
Haha!!! Enligt den lååååååånga prognosen på SMHI så kommer vecka 51 att bjuda på ganska behagligt klimat för att vara december! Sug på den ni alla som håller  på att förfrysa diverse kroppsdelar under vecka 50!

Nej, jag ska inte vara skadeglad, men det känns skönt att inte behöva stå och skruva i fastfrusna koppel när kvicksilvret står på -20...

Vi ses efter jul!

Dag två på LIA1 i Piteå...

...började med att man vaknade upp och tyckte att SMHI är inte riktigt kloka då dom bara sänker temperaturen hela tiden och lovar kallare till dag tre. Nåja det skall tydligen bli varmare sen efter det..

Hur som hellst så går det bara bra. Dag 1 fick jag tillochmed köra hem från Haraholmen till Piteå med T44:an och på dag två fick vi svära åt Green Cargo som hade ställt 6 vagnar med bromsen till under natten, så vi fick gorma på med fastfrusna bromsar och vagnar som hade fått hjulplattor som skulle användas i andra tåg och fick rödkorta dessa (varav en av dessa vagnar som var tom hade lastomställaren i läge "last").

Nåja, ha det så bra ni andra så länge.

/Martin L

LIA 1

Ja, då var jag den andra att skriva i bloggen. 1:a dagen på LIA 1 idag. Jag och Martin L är som alla säkert redan vet på TGOJ i Piteå. Har egentligen inte så mycket att rapportera från den första dagen, vi har bara tittat på. Åkt fram och tillbaka till Kappa. Och tänkt på hur härligt det kommer vara att växla dom dagar då det är 25 grader varmt ute. Det var ändå inte så kallt idag ( - 5), men det räckte gott och väl för att blir lite röd om kinderna. Mycket trevliga gubbar som jobbar där förövrigt.

Dessutom så har jag verkligen hakat upp mig på den röda elspärrtavlan, och fråga mig inte varför. Tror kanske att det har med Joars lilla dikt att göra :

"Om du ser upp i luften - där händer något skumt.   

Att köra förbi mig med elfordon - är otroligt dumt!   

Vem är jag? Någon som vet?"


Nåväl, jag återkommer väl med mer information om vad som händer här i Piteå, när det händer LITE mer :) Och lägger ut lite bilder. På återseende!!
/Petra


Hoppsan...

Sista dagen idag för helklassverksamhet!!!
Nu är det dags för första gänget att bege sig ut på LIA 1. Andra gruppen ska stanna och plugga och även passa på att träffa facket, trafikledning och andra skojjiga personer inom branchen.

Dagen idag har varit tröttsam för många. Mörkret gör sig påmint nu när dagsljuset varar i fåtalet timmar. Det positiva är dock att det snart vänder och går åt rätt håll. Tröttheten har resulterat i en hel del svammel och låga skämt, men det är väl ändå förmågan att kunna skratta åt låga skämt som bevisar att gruppen har skapat en trygghet?

Jag själv skrattade lite när jag såg att jag skrivit fel användaruppgifter tavlan idag angående denna blogg. Det är fortfarande bara jag som kan logga in och skriva här ser jag. Lovar att åtgärda detta så fort jag bara kan. Det som vore ännu bättre är om ni som hittar hit kan maila mig så får ni uppgifterna tillbaka!!! Bra idé va??? Maila mig på [email protected]

Årets första julklapp inhandlades idag till Leif som fick sig en flaska gott till julen. Hoppas bara att det var rätt sort.

Dagens citat: "Hej, jag heter Mattias"
Grymt internt det där skämtet, men fasen så vi skrattade åt det.

Dagens frånvaro:
Joe - Nåja, du kommer snart, det vet vi!!!
Jonas - Att jobba över utan rätt ersättning är inte bra i längden. Du måste upprätta tydligare avtal med kunderna!!!
Anna S - Nåde dig om du inte fått med dig beställningslistan till Thailand!!! Hoppas det snöar!
Anna N - Din frånvaro i rökrutan var påtaglig idag. Lindas abstinens blir värre. Du måste komma nu så vi övriga överlever.
Andreas - Du har missat vagnsyningen!!! Stackare, du och Anna S får läsa in detta gemensamt sedan, men lyckligtvis är materialet roligare än säo:n

God Jul till er alla!!!

PS: Jag återkommer med LIA-inlägg under V.51.

/Daniel

RSS 2.0