Lite bilder från LIA3 del2


Vad är fel på denna bild?


Här har det hänt någe, vad?


Man kan då få pippi för mindre på detta jobb :-)


Men det är då hemskt att man måste skriva med stora bokstäver att loken är gröna :-)

Det var allt för idag, lycka till med pluggandet och slutprovet.

/OSPA:n

"Nostalgitripp" på malmbanan

Har återigen varit ute å spakat en Dm3:a... det blir något visst i blicken hos de äldre förarna när de ser att det går en Dm3:a i tåget. På något sätt verkar alla ha en slags hatkärlek till det loket. Trots moderniseringarna som gjort loket "behagligare" så verkar många fortfarande minnas de gamla tider då man blev blåslagen av en tur mellan Koskullskulle och Luleå. Nåja, själv tycker jag att loket är ganska trevligt att spaka. I körläge 1 händer inget, men när man kopplar i 2:an så smäller det till i ryggen och loket hoppar minst sagt igång. Komfortmäsigt är det väl ingen höjdare, men på något sätt känns de tusentals ton, man har bakom, sig mer påtagliga med detta lok. IOREN är nästan för stark för att göra resan dramatisk... :) Ska ner till Vännäs nu en sista gång i natt och sedan avslutar jag min sista körning som KY-elev med en tur till Kiruna. Jag har trivts riktigt bra på GC i Boden och min handledare har varit guld!!!

Hoppas att ni har haft det bra ute i spåret!

Förresten, tack Micke för Joars länk!!! Fan vad bra den sidan är när man vill testa av hur man ligger till med SÄO-pluggandet!



/Daniel

SÄO på nätet

Åkte med Joar Skorpen på inlandsbanan. Han gav tips om en sida han gjort med säofrågor (ej provet) + att han hälsar! /micke.s

www.cleverwords.se
klicka på "kompisar" 
anv.namn: kytcc 
lösenord: lokförare
klicka på "lokförare" / "egna"


Fan vad tiden går...

Man sitter på sin lediga helg i husvagnen utanför Råneå och blickar tillbaka i tiden. Det var inte längesedan som 26 nervösa och förväntansfulla elever staplade in på lärcentrum i Boden för att ´starta sin 55 veckor långa vandring mot att bli tågförare. Idag, 51 veckor senare, sitter lika många och är precis lika nervösa, men har nästan fler skäl till det nu än då. Slutprovet ska skrivas, anställningsintervjuer, eventuella flyttlass osv... Hujja, det blev nästan äckligt påtagligt nu...

Nåja, min LIA på GC i Boden flyter på fint. Trivs kanonbra med min handledare som har en hel arsenal av skvallerkombinerade vitsar att dra. Inte många tysta sekunder  hytten. Kaffet puttrar ständigt i min lilla panna och milen mellan bdn och vns flyter bort i ett svep.

Har kört en hel del containertåg nu mellan bdn-vns och haft förmånen att få åka hiskeliga 110km/h och inser att de där extra 10 km/h gör en hel del på totaltiden. Det är dock inte hela sanningen. Tågen är lätta och av någon anledning sitter man ibland med multlok med enbart 750 ton på kroken. Då vinner man mycket tid i och med att accelerationen efter möten blir bra.

Har insett att de turer som man inte såg fram emot är de som är riktigt sköna... Tömningsturerna på SSAB och Sandskär är riktigt fina! I alla fall för en korsordsnörd som jag. (Här borde jag skriva att jag sitter med SÄO:n under näsan tillsammans med Broms och ATC-häftet...).

Festen är klar och bokad!
Vi ska till Brännastrand och priset blev RIKTIGT bra... Fint jobbat där av Leif och Anita!!! Datumet blev en Tisdag och det innebär att vi officiellt är tillgängliga från och med 1:a oktober om nu någon arbetsgivare skulle vilja anställa oss då. Bara att hoppas på att de inte står med alkomätarn klockan 07:30 och hälsar oss välkomna... ;)

Nåja, ser fram emot att få träffa er alla och få höra lite om era upplevelser... skriv mer om vad som händer på turerna. Någon som kört på något? Startat några nya bränder? Pajjat några lok? OSPA? Själv har jag haft så trist att det enda som hänt är att linjebrytaren slog ifrån vid Sunderby sjukhus... Wow, liksom...

RSS 2.0