Fan vad tiden går...
Man sitter på sin lediga helg i husvagnen utanför Råneå och blickar tillbaka i tiden. Det var inte längesedan som 26 nervösa och förväntansfulla elever staplade in på lärcentrum i Boden för att ´starta sin 55 veckor långa vandring mot att bli tågförare. Idag, 51 veckor senare, sitter lika många och är precis lika nervösa, men har nästan fler skäl till det nu än då. Slutprovet ska skrivas, anställningsintervjuer, eventuella flyttlass osv... Hujja, det blev nästan äckligt påtagligt nu...
Nåja, min LIA på GC i Boden flyter på fint. Trivs kanonbra med min handledare som har en hel arsenal av skvallerkombinerade vitsar att dra. Inte många tysta sekunder hytten. Kaffet puttrar ständigt i min lilla panna och milen mellan bdn och vns flyter bort i ett svep.
Har kört en hel del containertåg nu mellan bdn-vns och haft förmånen att få åka hiskeliga 110km/h och inser att de där extra 10 km/h gör en hel del på totaltiden. Det är dock inte hela sanningen. Tågen är lätta och av någon anledning sitter man ibland med multlok med enbart 750 ton på kroken. Då vinner man mycket tid i och med att accelerationen efter möten blir bra.
Har insett att de turer som man inte såg fram emot är de som är riktigt sköna... Tömningsturerna på SSAB och Sandskär är riktigt fina! I alla fall för en korsordsnörd som jag. (Här borde jag skriva att jag sitter med SÄO:n under näsan tillsammans med Broms och ATC-häftet...).
Festen är klar och bokad!
Vi ska till Brännastrand och priset blev RIKTIGT bra... Fint jobbat där av Leif och Anita!!! Datumet blev en Tisdag och det innebär att vi officiellt är tillgängliga från och med 1:a oktober om nu någon arbetsgivare skulle vilja anställa oss då. Bara att hoppas på att de inte står med alkomätarn klockan 07:30 och hälsar oss välkomna... ;)
Nåja, ser fram emot att få träffa er alla och få höra lite om era upplevelser... skriv mer om vad som händer på turerna. Någon som kört på något? Startat några nya bränder? Pajjat några lok? OSPA? Själv har jag haft så trist att det enda som hänt är att linjebrytaren slog ifrån vid Sunderby sjukhus... Wow, liksom...
Nåja, min LIA på GC i Boden flyter på fint. Trivs kanonbra med min handledare som har en hel arsenal av skvallerkombinerade vitsar att dra. Inte många tysta sekunder hytten. Kaffet puttrar ständigt i min lilla panna och milen mellan bdn och vns flyter bort i ett svep.
Har kört en hel del containertåg nu mellan bdn-vns och haft förmånen att få åka hiskeliga 110km/h och inser att de där extra 10 km/h gör en hel del på totaltiden. Det är dock inte hela sanningen. Tågen är lätta och av någon anledning sitter man ibland med multlok med enbart 750 ton på kroken. Då vinner man mycket tid i och med att accelerationen efter möten blir bra.
Har insett att de turer som man inte såg fram emot är de som är riktigt sköna... Tömningsturerna på SSAB och Sandskär är riktigt fina! I alla fall för en korsordsnörd som jag. (Här borde jag skriva att jag sitter med SÄO:n under näsan tillsammans med Broms och ATC-häftet...).
Festen är klar och bokad!
Vi ska till Brännastrand och priset blev RIKTIGT bra... Fint jobbat där av Leif och Anita!!! Datumet blev en Tisdag och det innebär att vi officiellt är tillgängliga från och med 1:a oktober om nu någon arbetsgivare skulle vilja anställa oss då. Bara att hoppas på att de inte står med alkomätarn klockan 07:30 och hälsar oss välkomna... ;)
Nåja, ser fram emot att få träffa er alla och få höra lite om era upplevelser... skriv mer om vad som händer på turerna. Någon som kört på något? Startat några nya bränder? Pajjat några lok? OSPA? Själv har jag haft så trist att det enda som hänt är att linjebrytaren slog ifrån vid Sunderby sjukhus... Wow, liksom...
Kommentarer
Postat av: OSPA:n
Än så länge är jag oskyldig ;-)
Det enda man har råkat ut för som var lite mer än balisfel m.m. var att på ett ARE-tåg till Vännäs så slutade hastighetsmätaren helt plötsligt att fungera då vi passerade Hednoret, strax efter det så la ATC:n av dessutom. Så det vart tillstånd att gå vidare med 80km/h till Degerbäcken och där växla om loken för fortsatt färd.
Annars så har det bara rullat på bra.
Postat av: Daniel
Då antar jag att du satt med tidtagaruret och klockade sekunder mellan kontaktledningsstolparna och på så sätt räknade ut dina ungefärliga 80 ;)
Postat av: OSPA:n
Nja, snarare att jag satte hastighetsreferensen på 60 och full gas då det var uppförsbacke större delen av sträckan. Men annars så hade den gammla lösningen farit fram.
Trackback