LIA från Luleå och Green Cargo
Så! Äntligen blev det dags för mig att få komma ut på LIA:n och få testa lite av det vi läst om. Jättespännande kan man lugnt säga. Ganska mycket att göra faktiskt i Luleå med omnejd. Började 05:00 med att åka ut till uddebo för att hämta tomma gasolvagnar och ställa nya vid lastbilsdepån. Därefter snabbt vidare till Svartön för att hämta några vagnar som skulle till Notviken och rep. Givetvis fick vi order om att dra med en rödlappad vagn med hjulplatta "modell större". När vi så drar iväg, efter lite annat växlingsarbete, dröjer det inte länge förren TKL ringer och undrar vad f-n som händer eftersom det smattrat så förbannat att det blev "storlarm".
Bara att lämna av vagnen i Notviken och invänta avsyningen som de var tvugna att göra. Nåja, gubbarna på Banverket är ganska rappa så vi stod bara i 10 minuter innan vi fick åka vidare mot Gammelstad och lämna in några vagnar hos Gargo Net. Snabb sväng ner till Storheden för att julshoppa... nee, vi hämtade en Laaeilprss 931 med en otroligt elak och bråkig presseningshuv som bara inte ville stänga sig med mindre än våld i grövsta laget. Upp igen till Gargo Net för att växla ur några rep.vagnar och därmed spärra av en vägskyddsanläggning i 20-25 minuter. Efter ett tag ringer fjärren och undrar vad som är fel eftersom vägskyddsanläggning varit igång så länge. Nejdå, inget fel, bara rutinerade växlare som inte vill låta onödig tid gå till spillo genom att öppna och stänga vägskydd stup i ett.
Direkt till Notviken igen, lämna rep.vagnar och ta med repade och klara vagnar. ÄNTLIGEN dags för mat. Klockan har hunnit bli 10:30 så magen skrek efter lite föda. En snabb matrast och en kaffe och lite TV på det så gjorde vi sedan det sista rycket för att kunna växla ur oss själva 12:20.
Detta var tydligen den "softa" dagen enligt min handledare. Ska bli kul att ta nattpassen sedan, men först ska jag jobba 13-21 i morgon för att få se vad som kan ske då när alla konflikter och krockar med Veolia kommer in. D.v.s. då tågspåren är mindre tillgängliga.
Förresten, det var +4 idag och kopplen gick att skruva såååå fint. Inge trilsk här inte! Skulle inte bli förvånad om någon av mina nätter kommer att bli -15 och underkylt regn, bara för att det ska få jävlas lite i alla fall...:D Det enda som jävlades idag var en borttappad vagn. Den vi skulle hitta på spår 28 fanns där ej och ingen annanstans heller. Problemet var enkelt. Vagnen fanns inte ens i Norrbotten, den var kvar i Umeå och hade växlats ur där, utan att rapporteras in i systemet.
Vi hörs!!!
/Daniel
Bara att lämna av vagnen i Notviken och invänta avsyningen som de var tvugna att göra. Nåja, gubbarna på Banverket är ganska rappa så vi stod bara i 10 minuter innan vi fick åka vidare mot Gammelstad och lämna in några vagnar hos Gargo Net. Snabb sväng ner till Storheden för att julshoppa... nee, vi hämtade en Laaeilprss 931 med en otroligt elak och bråkig presseningshuv som bara inte ville stänga sig med mindre än våld i grövsta laget. Upp igen till Gargo Net för att växla ur några rep.vagnar och därmed spärra av en vägskyddsanläggning i 20-25 minuter. Efter ett tag ringer fjärren och undrar vad som är fel eftersom vägskyddsanläggning varit igång så länge. Nejdå, inget fel, bara rutinerade växlare som inte vill låta onödig tid gå till spillo genom att öppna och stänga vägskydd stup i ett.
Direkt till Notviken igen, lämna rep.vagnar och ta med repade och klara vagnar. ÄNTLIGEN dags för mat. Klockan har hunnit bli 10:30 så magen skrek efter lite föda. En snabb matrast och en kaffe och lite TV på det så gjorde vi sedan det sista rycket för att kunna växla ur oss själva 12:20.
Detta var tydligen den "softa" dagen enligt min handledare. Ska bli kul att ta nattpassen sedan, men först ska jag jobba 13-21 i morgon för att få se vad som kan ske då när alla konflikter och krockar med Veolia kommer in. D.v.s. då tågspåren är mindre tillgängliga.
Förresten, det var +4 idag och kopplen gick att skruva såååå fint. Inge trilsk här inte! Skulle inte bli förvånad om någon av mina nätter kommer att bli -15 och underkylt regn, bara för att det ska få jävlas lite i alla fall...:D Det enda som jävlades idag var en borttappad vagn. Den vi skulle hitta på spår 28 fanns där ej och ingen annanstans heller. Problemet var enkelt. Vagnen fanns inte ens i Norrbotten, den var kvar i Umeå och hade växlats ur där, utan att rapporteras in i systemet.
Vi hörs!!!
/Daniel
Kommentarer
Postat av: Petra
Tur för dig att kopplet gick lätt och att du har plusgrader. Iofs har vi det här i Piteå nu oxå, men jäklar så kallt det var förra veckan. Hoppas du har det roligt iallafall. Vi hörs /P
Trackback