"STANNA, för h-vete!!!!!!!!!!!" skrek handledaren

Dagen började med att hämta ut samma lok som vi hade dagen innan och konstaterade att verkstan tyckte att hjulskadorna inte var någon fara så vi fick köra på som vanligt, dock med en massa buller i loken.
Efter att vi hittat loken visar det sig att det står andra lok ivägen, så vi tänkte istället åka ut bakvägen från lokstallet i Luleå, detta gillade inte Tkl, men han gav med sig tillslut. Väl framme vid växlingsdvärgen för utfarten visar det sig att ett malmtåg behagade parkera framför oss en stund, så det vart bara att vänta. Sen till vagnarna och koppla och bromsprova.

Klart för avgång mot Boden och sitta och hålla tummarna att vi inte blir stoppade i Sunderbyn för hjulskada, vilket vi mot all förmodan lyckades klara oss utan.
I Boden kopplades fler vagnar till och en halvtimme sen så gick färden vidare mot Älvsbyn och tillkoppling av fler vagnar. Väl framme i Älvsbyn visar det sig att en av dom tre vagnarna som vi skulle ha därifrån var skadad så det vart bara att räkna om uppgiften.

Färden fortsätter i det bullriga loket, men allt funkar som det skall. Väl framme i Bastuträsk så är en nedsättning till 70km/h och detta håller vi med marginal.
I södra utfarten vid triangelspåret söderut, 10meter kvar till mellansignalen, skriker handledaren "STANNA, för h-vete", signaljävulen "Bst 3/7" slog om till "Stopp", och då höll jag just på att accellerera. ATC:n hinner självklart nödbromsa och vi glider förbi med c:a 150meter och passerar den växeln som signalen bl.a. är till för att skydda. Som tur var så låg den rätt och utfarsignalen efter visade "Kör".
Snabbt ringa fjärren och fråga vad som hänt. Fjärren visste lika mycket som vi, men vi fick iallafall passera signalen i stopp enligt §70.

Det visade sig att givaren i växeln som skall tala om för systemet att den är i kontroll inte gillade blidan som blivit och vibrationerna i spåret fick den att ge upp och slå om signalen.
Sen gick dock allt bra vidare till Vännäs.

/Martin L (hemma efter att förbrukat 10ton anedralin)

Kommentarer
Postat av: Daniel

Ahaaa... nu ser jag hur det gick till för dig!!!
Föraren som jag passåkte med drabbades av samma sak. Han visste om att det var vajsing med skiten eftersom fjärren hade talat om vad som gällde, han smög i 25 km/h mot signalen när den får för sig att gå om i stopp... bara att nöda. Dock är en nödning i 25 inte speciellt dramatiskt :D

2008-04-05 @ 12:13:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0