Summering V.9
Veckan har till större delen handlat om ATC. Leif har varit i högform och just nu känns ATC:n busenkel... fram till dess att balisfelslampan tänds första gången. Alltid skillnad på att "torröva" och vara i en skarp situation.
LIA2 är klar och alla har fått praktikplats, dock rejält utspridda över hela landet. En märklig sak jag reflekterar över är Långsele. Visst, det är en knutpunkt för järnvägen, men ändå, lilla Långsele tar emot 5 studenter. Imponerande!!! Jag är en av de fem som ska till Långsele och det känns riktigt kul nu när det börjar närma sig!
Lite lustigt är det allt det här med ATC ändå. Många tänker att det inte kan vara så svårt att köra tåg... Nej, själva körandet är nog inte så svårt eftersom det handlar om "gas och broms", men allt där emellan med inställningar, programmering av ATC, bromstal, retardationstester, felsökning, bromsprov och att kunna agera snabbt vid situationer som plötsligt uppstår. Nej, nog är det mycket man ska ha koll på innan man sätter sig i ett lok och dundrar iväg.
Nästa vecka blir ATC-prov och SÄO!!! Sedan är det inte så mycket kvar innan vi ska sprida oss för vinden och åka lok!!!
Haha, ja min svärfar har sagt till mig att en dresserad apa skulle kunna framföra ett lok. Grrr, då blev jag arg! ;) Vem skrev inlägget btw?
Nog syns det väl på stilen i inlägget att det borde vara Daniel.
Tja!
Det beror väl helt på vad man kör!
Visst kan själva körningen också vara svår, beroende på hur halt det är, tågvikt m.m. vissa gånger får man sitta på helspänn för att inte fastna i nån backe lr liknande. Inställningar och sånt lär du dig ganska fort att fixa för det är samma nästan jämt och sen finns det tabeller till det mesta. Det är värre med inbromsningarna, inget tåg är det andra likt och det "tar" olika varje gång. Det tar lååång tid innan man lär sig bromsa bra och vissa lär sig aldrig...
Det där med att somliga aldrig lär sig stämmer utmärkt medans andra är direkt löjligt duktiga på att få känsla för det och lägger mjuka stopp helt utan ryck redan på första övningsturen de kör med huvudledningsreglerad broms. Det är bara att konstatera att man gör dåliga inbromsningar ibland, även när man kör väldigt lättbromsade motorvagnståg med EP-broms och obefintlig lossningstid.
Får man vara så ful i kanten att man frågar var folk skall vara på LIA? Att det inte är allt för gott om LIA-platser norrut verkar ju uppenbart men ni tvingas väl inte bli "exillappar" i Malmö hela gänget? ;-)
Vi är spridda för vinden! Men de flesta av oss hamnade
hyfsat nära hemmaplan. Personligen hamnade jag i Vännäs, så jag har bara 27 mil hem. Alldeles runt knuten =)
...och jag i Nässjö!
Vissa ska tydligen till och med till den demografiska metropolen, Hellsberg, och bo på Nytorgsgatan :D Jag läääär ju hälsa på dej Petra! Hörde också att vissa Ky7:are redan ska ha elever...
Jo, nog vart vi spridda för vinden alltid. Vi har hamnat på följande orter: Luleå, Vännäs, Långsele, Gävle, Hallsberg, Skövde, Östersund, Nässjö och Ånge. Dessa platser fördelade på GC, Veolia, Hector, 3T och Inlandsgods.
Martin L har sååå rätt!!!
Det var jag som skrev inlägget. Tror att jag toppar listan över antal inlägg, även listan över inlägg med totalt ointressant vetande :D
Om du inte tål kommentarer på dina inlägg så ska du ju inte skriva några, eller hur!?!
Öh...
Du "fd läsare" som inte vågar stå med namn, jag har väl inte ifrågasatt någon kommentar? Gav bara Martin rätt på att det var jag som hade skrivit eftersom Maria undrade... Att jag skriver "inlägg med totalt ointressant vetande" är ju en stor portion självironi och inte kritik.
Haha
Hahaha
Intressanta kommentarer :D
Ha det så kul på era lior vart än ni nu hamnar allihopa!