LIA2 har börjat
Jag glömde bort att fixa matsäck till frukost och kvällsfika till när man for ned till Vännäs, nåja, tänkte man, det finns ju alltid bensinmackar. Ankom till Vännäs 22:08 och gick iväg till närmsta affär, stängt, nästa också. Alla bensinmackar tänger 22:00 i Vännäs. GRRRRRR!!!!! Nästa problem, inte en enda bensinmack eller matvaruaffär öppnar före 08:00 heller!!!!! Och klockan 07:30 for mitt tåg från Vännäs!!!!
Resultat, Inget kvällsmål och ingen frukost.
Sen när man väl hade masat sig från Liljaskolans elevhem till GC:s orderrum så ringer våran ansvarige kontaktman till mig och säger att jag kommer inte att få någon handledare på min första tur.
Va?!?!? Inte det?
Nä, tydligen hade han fått vattenskada hemma och kunde inte komma. Men jag skulle få följa med den ersättande lokföraren, tillika pensionär, iallafall.
Ok, strax därefter kom föraren och vi tog ut S4 och Säkerhetsordrar för vårat tåg, ett tomt ståltåg till Luleå.
Vi äntrar loket efter att kollat att allt ser OK ut på utsidan och sen efter allt är kollat innuti så ringer vi tkl och anmäler oss klara för avgång.
Efter vi fått "kör 40" i huvuddvärgen så frågar föraren om jag vill köra.
Tja, det är väl det vi skall lära oss att göra på denna utbildning tycker jag.
Ok, då kör du, sa han.
Allt gick fint på hela vägen, bortsett från att ATC:n bromsade två ggr, en gång slirade loket till så det blev ATC-driftbroms och andra gången så bromsade jag lite lite så ATC:n grep in. Bra lärdomar.
Sen fortsätter det fram till en halvutrustad 70-nedsättning, självklrt så glömde jag bort att trycka på höjningsknappen efter nedsättningens slut så det tog ett litet tag innan vi fick full fart.
Väl framme i Boden, något före tidtabellen, så lyckas vi med en rundgång helt smärtfritt. När vi är klara blir det helt plötsligt min tur att ringa tkl och meddela oss klara för avgång.

Här kör jag mot Boden.
Medans vi väntar på avgång mot Luleå så kommer Veolias tåg mot Narvik, och vem är inte med i hytten på det loket, jo, om inte våran allas Linda, Viftande hejandes så man skulle kunna tro att hon trodde det var ett flygplan hon skulle åka med :o)
Väl framme i Luleå så fixar man sig en god pyttipanna-lunch och sen en liten promenad innan man skall lägga sig och sova. På promenaden ned mot station ser jag en Rc6 fara fram och tillbaka och vem är inte bakom spakarna om inte Erik. Äntrar loket och växlar några ord.
00:14 har vi sen lyckats bli klara och avgå med vårat lastade ståltåg för hemfärden. Allt flyter på fint och vi blir bara tidigare och tidigare, tack vare en tidtabell som är planerad för ett fullt tåg och vårat var bara halvfullt. Men, strax före Ekträsk så vill inte loket ge motorström, varannan gång jag drar på så händer inget. Vi försöker felsöka utan att hitta något och väl tillbaka i Vännäs c:a 1,5 timme före tidtabellen så funkar allt som det skall igen.
Kort vila och sen hämta ut kläder och sen lifta med Veolias 92:an hem.
Nu börjar det strula. I Jörn ropar dom ut i högtalarna att vi skall åka buss till Långträsk och där fortsätta med Reginan hem då ett lok har spårat ut norr om Jörn *suck*
Väl framme i Boden 13:40 så tittar jag in hos GC och där sitter Micke P och ser lite purken ut då fjärren inte vill släppa dom före 18:00 mot Vännäs.
Nåja, nu är jag iallafall hemma och skall njuta av min fridag i morgon.
Väl mött där ute.
Hur funkar det med ca åttonde körläget och ändå en hand på D3:an? Blir det inte hemskt ryckigt när bromstryckvakten slår ifrån traktionen? ;-)
Skämt åsido, kul att läsa om era bravader. Det verkar ju som att ni får uppleva en del trassel och strul (det är det som är riktigt lärorikt!) till skillnad mot somliga som knappt fick se en grön blink under totalt 19 veckors praktik. Istället kom specialarna och uddafallen när man var ute på egen hand och förväntades kunna allt... Ha det gott!
Nänä, inte alls ryckigt, däremot varmt i motorerna när man slår till tidbromsströmställaren :-)
Skämt å sido, jag fick "00" i förindikatorn precis när handledaren tog kortet mitt i en uppförsbacke.
Värre strul fick Mattias L på sin första tur, han fick agera hjälplok till det urspårade tåget.