1158, the number of the beast...

Har inte slagit några rekort, i alla fall inte i antal... Dock brukar man säga att när det väl börjar så börjar det. Var på väg till vår nordligaste metropol Kiruna med Oljetåget 6070 och givetvis ska ju allt strula. Spänningslöst inne på stallet när loken ska klargöras och sedan blir man givetvis tagen i detektorn i Sunderbyn. Mindre småsår i hjulets löpyta... bara fram med de blåa och rapportera in. Hinner precis få upp farten och ladda inför Gransjöbacken då två älgkossor får för sig att kliva upp framfö mig varpå 1158 tar de första två... Jag hör länge hur det skrammlar under loket innan ljudet försvinner bakåt... Phu! Luften kvar.... det klarade sig... poff... nej det gjorde det inte, luften försvann 300 meter längre fram. Skit, givetvis längst bak tänkte man. Klättrar ut och håller på halka ner från stegen eftersom det blåa fina loket numer är rödrosa av allt smet. Knallar bakåt i väntan på att måsta klättra över diverse älgkroppar, men icke. Luftslangarna mellan vagn 4 och 5 har slagits upp... Kopplar ihop och återvänder till loket och ser till min glädje att det laddas... Nytt täthetsprov och sedan rullar jag igen. I Kiruna kommenterar bangårdsfolket att det var grisigt även långt bak i tåget och att några av bentonitvagnarna hade lite trasiga kranar... längst bak i tåget.

Skitsamma! NU ska jag sova... Vaknar, knallar ner till manskapsrummet för att inse att 6071 från Narvik är 2 timmar sent. Växlar in 1158, "The mean machine" på tvåan längst i syd eftersom det ska multas ihop med tåget jag ska ha... Kul! Ska multa i B-änden, den röda geggiga sidan.

Allt bra... tuffar på hemåt i hiskeliga 90 och lämnar Nattavaara i bra tid.. har redan tjänat in 25 minuter... kanske inte blir så jäkla sen trots allt... Hinner ut ur Nattavaara och in i en högerkurva står "hunddråparn" från Hälge framför mig... Fan, denna vackra skapelse vill jag verkligen INTE nita... Hunddråparn vänder och springer i full fart från mig men inte tillräckligt snabbt... Knäcker honom bakifrån men den här rackarn vill inte bli överkört så han hänger med vid plogen tills jag står still... Panik!!! Den saten lever och är STOR!!! Ringer TKL och förklarar att det måste ut en jägare nyss... 20 minuter senare hör jag den sista krafsningen från skogens absoluta konung... Han har kastat in handduken nu...

Jägarn och två rallare dyker upp... jag backar bak tåget några meter och ser att kroppen på älgen är intakt och enorm! Hur fan ska vi få bort honom? Om jag skulle köra över honom så skulle loken klara sig men tomvagnarna skulle med största sannolikhet spåra ur... Hinner inte tänka mer förrän jag ser att två vana rallare rullar undan kroppen... Fattar inte hur de lyckas rulla undan flera hundra kilo älg sådär bara, men de svarar att de är vana och att en intakt älgkropp faktiskt är ganska rund och då lätt att rulla...

Tuffar på hemåt med ytterligare en dryg timmes försening. Blir givetvis tagen i sunderbyn även denna gång.... Kommer sedan hem och stallar loket innan jag kan stämpla ut... fattas väl bara att en cityälg från Luleå springer in i loket från sidan och bryter nacken nu under natten...

Nåja... Ska det jävlas så kan det väl likförbannat jävlas ordentligt...

/Daniel

Kommentarer
Postat av: Matte

Hehe, en vanlig dag på jobbet? Jag lyckas då fan i mig aldrig klippa nåt större än fåglar. Trots att det ligger uppskattningsvis 40-50 färdigstyckade och delvis uppätna renar mellan kiruna och björkliden.

2008-12-20 @ 14:27:27
Postat av: Daniel

Det beror på att ni åker så sakta med malmtågen i Giron... Är det mestadels Dm3:or???

2008-12-20 @ 20:42:59
Postat av: Matte

Hehe, kan vara. Jag har faktiskt bara haft lyckan att ratta IORE hittills. Har haft en Dm3 på hemvägen en gång bara. Men enda nackdelen med Dm3 är ju när man inte kör, då är det ju ett jävla mörker. Förarstolen och bordet tar ju upp det mesta av skakningarna.

2008-12-22 @ 01:40:04
Postat av: Daniel

IORE... Wunderbar!!!



God Jul i alla fall till er alla!!!

2008-12-22 @ 12:43:58
Postat av: Maria

God Jul :)

2008-12-23 @ 04:54:42
Postat av: OSPA:n

God Hjul till er alla från oss alla ute i skogen

2008-12-23 @ 10:10:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0